دکتر میترا مولائی نژاد

فرم نظرسنجی اولین کلینیک

درسنامه اختلالات جنسی وی

درد لگن در زنان-قسمت اول

درد لگن،از دردی حکایت می کند که در ناحیه زیر شکم و زیر ناف بروز می کند . این درد در شرایط متعددی رخ می دهد و ممکن است نشانه ای بی ضرر از باروری باشد ، و یا ناشی از مشکل گوارشی مانند روده تحریک پذیر باشد.گاهی نیز ممکن است نشانه ای خطرناک از مشکلی باشد که حیات و سلامتی انسان را تهدید می کند.

Appendicitis
آپاندیسیت
آپاندیسیت، التهاب آپاندیس است، یعنی لوله ای بافتی که به روده بزرگ متصل است. نشانه های این التهاب درد تیز و شدید در سمت راست پایین شکم ، تهوع و تب می باشد. اگر این نشانه ها را داشتید به اورژانس مراجعه کنید. آپاندیس عفونی شده باید توسط عمل جراحی برداشته شود. زیرا ترکیدن و پاره شدن آن در شکم منجر به انتشار عفونت در تمام شکم می شود و تهدیدی جدی برای زندگی است.

Irritable Bowel Syndrome (IBS)
سندرم روده تحریک پذیر
سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری گوارشی مزمن است که منجر به درد مداوم، کرامپ، نفخ و اسهال یا یبوست می شود.پزشکان نمی دانند علت اصلی این بیماری چیست.اما روشهایی برای کنترل علایم آن وجود دارد.این روشها شامل تغییر رژیم، کنترل استرسهاو داروهایی برای درمان یبوست یا اسهال هستند.

Mittelschmerz (Painful Ovulation)
درد میتل اشمرز( درد تخمک گذاری)
اگر در نیمه سیکلتان دجار درد لگنی می شوید ممکن است نشانه آن باشد که درد تخمک گذاری را تجربه می کنید.در طی تخمک گذاری، تخمدان یک تخمک را همراه با مقداری خون و مایع آزاد می کند که ممکن است سطح داخلی شکم را تحریک کند کلمه میتل اشمرز از عبارت المانی به معنی درد میانی گرفته شده ، زیرا این درد در وسط سیکل- یک هفته پس از پایان خونریزی ویا روز 14 پس از اولین روز قاعدگی رخ می دهد محل درد ممکن است از ماهی تا ماه دیگر متفاوت باشد- بطور متناوب راست وچپ-. به خاطر داشته باشید که این درد بی خطر بوده و نیاز به استفاده از مسکن ندارد زیرا مصرف مسکنها در وسط سیکل می توانند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کنند این درد معمولا در عرض چند ساعت ناپدید می شود

PMS (Premenstrual Syndrome )
سندرم پیش از قاعدگی
سندرم پیش از قاعدگی عبارتی است که برای توصیف مجموع علایم خلقی پیش از پریود به کار می رود این سندرم مجموعه ای از علایم روانی مثل خشم،بدخلقی، اندوه و نشانه های جسمی مانند نفخ و اشتها به بعضی غذاهای خاص مانند ترشی وشکلات را به همراه دارد. علت این سندرم تغییرات هورمونی است. استرس، کاهش فعالیت ورزشی و کمبود برخی ویتامینها می توانند این علایم را تشدید کنند. این سندرم می تواند با دردهای کرامپی شکم، درد در ناحیه پایین کمر، سردرد، سینه های دردناک و افزایش آکنه یا جوشهای سر سیاه نیز همراه باشد. در صورتی که علایم این سندرم در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد می کند با پزشکتان در مورد تغییر رو ش زندگی( افزایش ورزشهای هوازی و تغییر رژیم و کاهش کافئین و مواد محرک)و دارو درمانی صحبت کنید.

Menstrual Cramps
دردهای قاعدگی
در ابتدای هر ماه ، رحم شروع به ساخت لایه ای آستر مانند در سطح داخلی می کند که اندومتر نامیده می شود.این لایه بستر مناسبی را برای رشد و تکامل جنین فراهم می سازد. اگر شما باردار نشوید، این لایه تخریب شده و وهمراه خون قاعدگی به بیرون دفع می شود . دردهای قاعدگی در اثر انقباض رحم ایجاد می شود که به بیرون راندن خون و این تکه های اندومتر کمک می کند.این کرامپها درناحیه زیر دل وکمر ایجاد می شود ومعمولا یک تا سه روز طول می کشد. به درد های همراه با قاعدگی دیسمنوره نیز گفته می شود. گذاشتن یک حوله گرم ویا استفاده از داروهای ضد التهابی و مسکنهای معمولی باعث کاهش علایم می شوند .طب سوزنی و هومیوپاتی نیز از روشهای درمانی طب مکمل هستند که برای درمان این عارضه مفید تشخیص داده شده اند.

Pregnancy
حاملگی خارج از رحم
این وضعیت یکی از شرایط اورژانس است که نیازمند درمان فوری است وهنگامی اتفاق می افتد که جنین در محلی غیر از حفره رحم مثلا لوله های رحمی، جایگزین می شود و رشد می کند. نشانه های این وضعیت شامل درد شدید و تیر کشنده ناحیه لگن و یا کرامپ بویژه درد یک طرفه ،خونریزی واژینال، تهوع و سرگیجه همراه با تاخیر در پریود است. پریود معمولا یک تا 2 هفته به تاخیر افتاده و بیمار با درد شدید زیر دل که شبیه به چاقو خوردگی است مراجعه می کند. این وضعیت باید به صورت اورژانسی درمان شود زیرا خونریزی شدید داخلی ناشی از پارگی لوله اسیب دیده می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

Pelvic Inflammatory Disease
بیماری التهابی لگن
یکی از جدی ترین عوارض بیماریهای آمیزشی یعنی بیماریهایی که از راه روابط جنسی منتقل می شوند، بیماری التهابی لگن است.این بیماری می تواندمنجر به اسیب دائمی به رحم، تخمدانها و لوله های رحمی شود. در واقع این بیماری یکی از علتهای مهم ناباروری در زنان است که به دلیل ایجاد چسبندگیهای داخل لگن ایجاد می شود نشانه های آن شامل زیر دل درد،تب، ترشحات غیر طبیعی از واژن،درد در هنگام فعالیت جنسی-دیسپارونی- و درد در هنگام دفع ادرار است. بیماری التهابی لگن با آنتی بیوتیکها درمان می شود و در موارد شدید نیازمند عمل جراحی است.پ

Ovarian Cysts
کیستهای تخمدان
تخمدانها حاوی فولیکولهایی هستندکه در طی هر سیکل حداقل یکی از تخمکها را آزاد می کنند. گاهی یک فولیکول پاره نمی شود و تخمک داخل آن آزاد نمی شود.این پدیده معمولا بی ضرر استو خودبخود برطرف می شود اما کیستهای بزرگ ممکن است موجب درد ناحیه لگن، افزایش وزن وتکرر ادرار شوند.این کیستها در طی معاینه لگنی و یا سونوگرافی قابل تشخیص هستند.

Uterine Fibroids
فیبروئیدهای رحمی( میومها)
فیبروئیدها در دیواره رحم رشد می کنند و گاهی تومورهای فیبروئید نامیده می شوند.این تومورها بدخیم و سرطانی نیستند. معمولا در زنان در دهه 30 و 40 زندگی شایعترند و معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند. اما بعضی از زنان ممکن است فشار همراه با درد ناحیه پایین کمر، پریودهای شدید، فعالیت جنسی دردناک و اختلال در بارداری را تجربه کنند.با پزشکتان در مورد درمان این عارضه صحبت کنید.
استفاده از داروهای پروژسترونی برای کاهش علایم و سایز میوم و نیز عمل جراحی از درمانهای معمول است

Endometriosis
اندومتریوز
در بعضی از زنان، بافت اندومتر در ناحیه خارج از رحم جایگزین شده و شروع به رشد می کند. اندومتر ممکن است در ناحیه روی تخمدان، لوله های رحمی،مثانه، روده ها سایر نقاط بدن حتی ریه ها و مخاط بینی نیز جایگزین شود. همزمان با پریود، این نواحی شروع به خونریزی می کنند اما خونریزی مسیری برای خروج از بدن پیدا نمی کند بنابراین درد شدید و چسبندگیهایی را در بافت ایجاد می کند که می توانند در بارداری فرد اختلال ایجاد کنند.درمانهای زیادی مانند درمان دارویی و جراحی برای این عارضه وجود دارند اما هیچکدام از آنها درمان قطعی نیستند

گلی شیران [ 1394-11-03 ]
سلام. ببخشید من ده روزه ک درد ناف و پشت ناف دارم. سوزش مجاری ادراری و ابتدای واژن هم دارم. علت چیست؟ راهنمایی لطفا

شیوا [ 1394-03-23 ]
ممنون که اینقدر مطالب علمى و مفید توصیح دادین

مهسا [ 1393-11-22 ]
Tashakor

ستاره [ 1393-04-15 ]
باسلام خیلی عالیه ولی خلاصه هست اگر امکان داره مطالب رو رو باز تر در سایت بنویسید

اعظم [ 1392-12-28 ]
سلام.اطلاعات مختصرو مفيدي ارائه كردين .ممنون .خيلي مفيد بود

elham [ 1392-03-22 ]
khob

مهسا [ 1392-03-04 ]
خیلی مفید بود

soheila [ 1390-09-16 ]
باتشکر از مطالب خوبتان،لطفا در مورد درد زمان تخمک گذاری و درمان آن بیشتر مطلب بنویسیدودرمان آن

samira [ 1390-06-02 ]
سلام.من دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی هستم،پایان نامه من در مورد درد بعد از زایمان است ،اگه براتون امکان داره اگر مطلب یا مقاله ای در مورد درد بعد از زایمان دارید برام ایمیل کنید. ممنون میشم.

sar [ 1390-04-02 ]
سلام واقعا سایت کامل و پرباری بود و همه موارد تک به تک توضیح داده شده بود واقعا از لطف و دقت نظرتون کمال تشکر رو دارم . یاعلی

لیلا کوشا [ 1390-03-21 ]

yas salam [ 1389-09-08 ]
باسلام وخداقوت؛ ما کاربران اهوازی عاجز از شکر گذاری مدیر این سایت پربار هستیم وهمیشه دعاگوی شما هستیم.

yas salam [ 1389-09-08 ]